Μουσικά Άρθρα

Γιατί είναι σημαντικό για γνωρίζει ένα παιδί το όνομά του;

Γράφει η Μαριλένα Καλογεράκη Καθηγήτρια Πιάνου, Ανώτερων Θεωρητικών, Μουσικοπαιδαγωγός.

E-mail: mariaelenhk@gmail.com

«Πώς να φωνάζω ένα μωρό που δεν έχει βαπτιστεί;» «Πότε ανταποκρίνεται ένα μωρό το όνομά του;» «Μπορώ να φωνάζω το μωρό μου με διάφορες προσφωνήσεις έως να του δώσω το όνομά του;» Είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτουν συχνά οι γονείς.

Σύμφωνα με έρευνες, ένα μωρό γνωρίζει το όνομα του πολύ καιρό πριν δείξει ότι ανταποκρίνεται σε αυτό. Επιπλέον, αναγνωρίζει τις φωνές που το καλούν και κυρίως της μητέρας του. Από το γεγονός ότι υπάρχει ένα χρονικό διάστημα το οποίο μεσολαβεί από την πρώτη στιγμή που ένα παιδί ακούσει το όνομά του έως να ανταποκριθεί σε αυτό, προκύπτει το συμπέρασμα ότι όσο νωρίτερα απευθυνόμαστε στα παιδιά με το όνομά τους, τόσο γρηγορότερα θα έχουμε μια ανταπόκριση από αυτά, αρχικά βλεμματική και στη συνέχεια λεκτική. Ως εκ τούτου, μπορεί να πραγματοποιηθούν περισσότερες εντολές βασισμένες σε αυτή την αρχική ανταπόκριση που προέκυψε από το κάλεσμα του παιδιού με τη χρήση του ονόματός του. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η επικοινωνία και το λεξιλόγιο του παιδιού. Ακόμα και ένας ενήλικας δε θα καταφέρει να απαντήσει σε ερωτήσεις ή να συνεννοηθεί με κάποιον αν πρώτα δεν υπάρχει η προσφώνηση του ονόματός του. Πόσο μάλλον ένα μικρό παιδί το οποίο πολλές φορές μπορεί να νιώθει μπερδεμένο προσπαθώντας να κατανοήσει όλα τα νέα για εκείνο ερεθίσματα.

Η αντικατάσταση του ονόματος ενός παιδιού με μια άλλη χαριτωμένη λέξη μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στο παιδί όταν αυτή χρησιμοποιείται συνεχώς και σε περιπτώσεις που θέλουμε να προσφωνήσουμε το παιδί και να το καλέσουμε. Ακόμα και η χροιά της φωνής μας αλλάζει όταν λέμε σε ένα παιδί το όνομά του για να ζητήσουμε κάτι ή να κάνουμε ένα μικρό διάλογο από όταν χρησιμοποιούμε μια άλλη λέξη εντελώς διαφορετική. Επομένως, ένα μωρό είναι σε θέση να καταλάβει την προσφώνηση που του κάνουμε δίνοντάς του με αυτόν τον τρόπο την ευκαιρία να «κουβεντιάσει» μαζί μας.

Μέσω της μουσικοκινητικής αγωγής μπορούμε να βοηθήσουμε ένα μωρό να μάθει το όνομά του, χρησιμοποιώντας τους ήχους. Για παράδειγμα λέμε το όνομα και χτυπάμε παλαμάκι σε κάθε συλλαβή. Ή χρησιμοποιούμε το μεταλλόφωνο δίνοντας σε κάθε συλλαβή τη μελωδία που έχει μια συγκεκριμένη νότα.

Ένα μεγαλύτερο παιδί, είναι πολύ σημαντικό να βλέπει τα γράμματα που αποτελούν το όνομά του. Χρησιμοποιήστε πολύχρωμα γράμματα όπως τα παρακάτω και προτρέψτε το παιδί σας να μάθει τα κεφαλαία και τα μικρά γράμματα, το αρχικό του ονόματός του ή ακόμα και τους τόνους.

Ευχαριστούμε την Αναστασία Μαρκάκη για τα όμορφα γράμματα- μαξιλαράκια που μας έφτιαξε για τα παιχνίδια μας.

Facebook: Αναστασία Μαρκάκη

Instagram: anastasia_sewing_crafts

Related posts

H Σημασία της σιωπής στη Μουσική -Γράφει η Μαριλένα Καλογεράκη

4press

Τι είναι η πιανιστική προπαιδεία;

4press

Η Μουσική Μέσα από τη Ζωγραφική (Β´ Μέρος)

4press