Συνεντεύξεις

Αφηγήματα του Νου – Πανελλήνιες Εξετάσεις : Η επόμενη μέρα

Του Αποστόλη Λαζαρόπουλου,

Είναι όμορφο στη ζωή να κάνει κανείς όνειρα και να βάζει στόχους . Αυτά εξάλλου κρατάνε έναν άνθρωπο «ζωντανό» και λειτουργικό . Γεμίζουν με οξυγόνο το μέσα μας.  Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ο η επιτυχία έρχεται με έναν τρόπο ανέμελο και αναίμακτο. Χρειάζεται συστηματική δουλειά , κόπος, πειθαρχία ,αρκετός χρόνος  καθώς και σωστή διαχείριση του ελεύθερου χρόνου . Αναμφίβολα η διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων απασχολεί χρόνια το Σύνολο της Εκπαιδευτικής Κοινότητας και όχι μόνο . Είναι μια ψυχοφθόρα διαδικασία και αποτελεί ίσως το πρώτο δύσκολο μονοπάτι της εξελικτικής προσπάθειας ενός νέου ανθρώπου να δοκιμάσει τις δυνατότητές του και τις δυνάμεις του για να πετύχει την εισαγωγή του σε κάποια Τριτοβάθμια Σχολή της αρεσκείας του. Τη σύνδεση του σχολείου με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς επίσης και την ποιότητα παροχής Εκπαίδευσης που λαμβάνει σήμερα ένας μαθητής θα το εξετάσουμε και θα το αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.

Μέσα από αυτή λοιπόν τη διαδικασία ,τα παιδιά  επιβαρύνονται με πάρα πολύ άγχος και πίεση ολόκληρη τη χρονιά , τα οποία όμως δεν είναι δημιουργικά  αλλά δυσλειτουργικά  και οφείλονται σε πολλές περιπτώσεις από την ίδια την οικογένεια  η οποία  δεν αφήνει στο παιδί κανένα περιθώριο λάθους, κανένα περιθώριο αποτυχίας και σε κάποιες περιπτώσεις γεμίζει το παιδί με ενοχές κάθε φορά που προσπαθεί να πετύχει κάποιο στόχο του και δεν τα καταφέρνει , με αποτέλεσμα το παιδί να βιώνει μια συναισθηματική απόρριψη και αμφισβήτηση από τους οικείους του , η οποία  με τη σειρά της διαμορφώνει  χαμηλή αυτοεκτίμηση.  Ωστόσο, είναι χρήσιμο να έχουμε στο μυαλό μας τα εξής :

Πρώτον, η απόκτηση γνώσης είναι μια επίπονη πορεία η οποία χρειάζεται καθημερινή μελέτη, τριβή, παρατήρηση η οποία ξεκινάει από μια εσωτερική ανάγκη και αναζήτηση να μάθουμε και να ανακαλύψουμε νέες πληροφορίες , άλλοτε γενικές και άλλοτε πιο ειδικές άλλοτε πιο σημαντικές και άλλοτε λιγότερο σημαντικές. Αυτό πραγματοποιείται σε κάθε φάση της ζωής μας δε σταματάει ποτέ. Δεύτερον, η απόκτηση γνώσης δεν μπορεί να σχετίζεται απαραίτητα με την επαγγελματική αποκατάσταση.  Η διαδικασία της μάθησης δε μπορεί δηλαδή να συνδέεται και να περιορίζεται αυστηρά και μόνο σε σχέση με το επαγγελματικό μας πεδίο . Τρίτον, η ποιότητα και η αξία ενός παιδιού , η προσωπικότητά του , η ακεραιότητα του χαρακτήρα του και το ήθος του δεν εξαρτάται από την απόδοσή του σε οποιεσδήποτε εξετάσεις και αν δώσει, σε οποιοδήποτε αποτέλεσμα και να διαμορφώσει  και από τα πτυχία και τις πιστοποιήσεις που θα συγκεντρώσει.

Για να επανέλθουμε λοιπόν , τα παιδιά μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία έχοντας την αίσθηση ότι δεν έχουνε κανένα περιθώριο λάθους , κανένα περιθώριο αποτυχίας, νομίζοντας ότι ολόκληρη η ζωή τους θα κριθεί και θα καθοριστεί από το αποτέλεσμα αυτής της δοκιμασίας . Σαφώς οι Πανελλήνιες Εξετάσεις όπως και κάθε δοκιμασία στη ζωή του κάθε ανθρώπου είναι μια σημαντική στιγμή , στην οποία ο καθένας αφιερώνει χρόνο , κόπο, συναισθήματα. Ας αναλογιστεί όμως ο καθένας μας ότι οι Πανελλήνιες Εξετάσεις είναι το πρώτο σκαλοπάτι στη ζωή . Στη μετέπειτα πορεία  ακολουθούν πολλά σκαλοπάτια , πολλές δοκιμασίες . Το πώς θα διαχειριστεί το κάθε παιδί μια ενδεχόμενη επιτυχία ή αποτυχία του είναι συνάρτηση με το πόσο καλά γνωρίζει τα όριά του , τις αντοχές του , τις δυνατότητες του αλλά και τις αδυναμίες του.  Τίποτα δε μένει αναλλοίωτο στο χρόνο. Τα πάντα αλλάζουν. Όπως αλλάζουν οι προτεραιότητες , οι στόχοι, τα πλάνα του κάθε ανθρώπου. Το βέβαιο είναι ότι δε σταματάει η ζωή σε μια αποτυχία . Μέσα από την αποτυχία μαθαίνει κανείς , ανακαλύπτει τον εαυτό του , εκτιμά στην πορεία  την επιτυχία που θα έρθει. Πέφτει , ξανασηκώνεται και συνεχίζει να προχωρά . Προσπαθεί να μην ξαναπέσει . Σκέφτεται γιατί έπεσε όσο συνεχίζει . Δεν γνωρίζει αν θα ξαναπέσει , ξέρει όμως ότι ακόμα και αν πέσει θα προσπαθήσει να ξανασηκωθεί.

Είναι βέβαιο ότι μέσα από την επιτυχία κατορθώνει κανείς να πετυχαίνει τους στόχους του , να γίνεται καλύτερος . Ο Οδυσσέας Ελύτης είχε πει κάποτε ότι «τα τρία Τ της Επιτυχίας είναι το Ταλέντο, η Τόλμη και η Τύχη» . Πράγματι χρειάζεται και θάρρος και τύχη σε ότι κάνει κανείς , διότι μια κακιά στιγμή , μια κακή μέρα μπορεί να φέρει ένα κακό αποτέλεσμα. Σαφώς και δεν είναι ούτε παράδοξο , ούτε παράλογο να στεναχωριέται κανείς όταν δεν πετυχαίνει το στόχο του. Ωστόσο το να απογοητεύεται ή να ματαιώνει τον εαυτό του και να κλείνεται στο σπίτι του αυτό υποδηλώνει απόσυρση και δε βοηθάει σε καμία περίπτωση. Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι το μέλλον είναι αβέβαιο και απρόβλεπτο. Με μια επιτυχία ή με μια αποτυχία δε σημαίνει ότι έχει κριθεί τίποτα. Η ζωή είναι γεμάτη από αντιξοότητες και μόνο με επιμονή . υπομονή και δουλειά μπορεί κανείς να κάνει τα όνειρα πραγματικότητα στο βαθμό βέβαια που το επιτρέπουν οι εκάστοτε συνθήκες .

Μερικές χρήσιμες οδηγίες για όλους τους υποψηφίους που θα μπορούσε να δώσει κανείς  είναι 1) να σκέφτονται πως είναι μια από τις πολλές δοκιμασίες που θα κληθούνε να περάσουνε στη ζωή τους και πως  δε διακυβεύεται ολόκληρο  το μέλλον τους  .2) να εστιάσει ο κάθε υποψήφιος στις δεξιότητες και στις κλήσεις που έχει και στο τι θέλει να πετύχει και να κάνει στη ζωή του όπως και στο τι τον ευχαριστεί και τον κάνει να νιώθει δημιουργικό.

3) Η επιλογή της Σχολής και του Επαγγέλματος είναι αυστηρά μια προσωπική υπόθεση του κάθε ανθρώπου και είναι βοηθητικό να γίνεται αποδεκτό και σεβαστό από τους γονείς. Αν σκεφτεί κανείς και το γεγονός ότι το επάγγελμα είναι κάτι που θα ακολουθήσει κάποιος για τη μισή του ζωή είναι βασικό ότι πέρα από βιοποριστικούς λόγους και οικονομικούς αν δεν το αγαπάει και δεν ανταποκρίνεται στο τι θέλει να ακολουθήσει τότε θα επέλθει κορεσμός και ψυχική φθορά σύντομα. Εξάλλου , αν κάνει μια προσπάθεια κανείς να ανατρέξει πίσω στο παρελθόν του θα θυμηθεί ότι στα 18 του χρόνια η ζωή μόλις ξεκινούσε  το ταξίδι της και ο προορισμός όποιος και αν ήτανε για τον καθένα η διαδρομή δεν ήξερε τι κρύβει……

Απόστολος Λαζαρόπουλος είναι Κοινωνικός Λειτουργός , Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας , Κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στις Επιστήμες Εκπαίδευσης και Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών , Πρώην Πρόεδρος του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος . Λειτουργεί  Γραφείο Συμβουλευτικής Υποστήριξης και Παροχής Κοινωνικών Υπηρεσιών στην Πάτρα.

 

 

 

Related posts

ΡΩΣΙΑ: Βίντεο δείχνει την τρομακτική στιγμή που ο διάσημος ιστορικός Όλεγκ Σοκόλοφ πετά τα μέλη της ερωμένης του στο ποτάμι

4press

Πιτ Μπουλ σκότωσε τη μητέρα της αλλά εκείνη δεν θέλει να το θανατώσουν: “Δεν έφταιγε το σκυλί”

4press

Δήμητρα Νιφόρα: “Αγαπώ τον τόπο που γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω και θέλω να αναπτυχθεί”

4press