Συνεντεύξεις

Πώς μπορεί η μουσική να επηρεάσει την ενεργητική ακρόαση;

Γράφει η Μαριλένα Καλογεράκη, καθηγήτρια πιάνου, ανώτερων θεωρητικών, μουσικοπαιδαγωγός 

Πόσες φορές χανόμαστε μέσα στα λεγόμενα κάποιου; Πόσες φορές θέλουμε να βοηθήσουμε κάποιον προσπαθώντας να εντοπίσουμε την ουσία του προβλήματός του όμως νιώθουμε δυσκολία; Πόσο σημαντικό προσόν – ιδιαίτερα στις μέρες μας- είναι να υπάρχουν καλοί ακροατές γύρω μας και πόσο χρήσιμη είναι η επιρροή της μουσικής στη δημιουργία τους;

Με τον όρο ενεργητική ακρόαση ορίζουμε την επικοινωνιακή δεξιότητα και την ικανότητα κάποιου να μπορεί να κατανοήσει και να αποδεχτεί με σεβασμό τη δυσκολία που μπορεί να έχει ένας άλλος άνθρωπος. Σύμφωνα με έρευνες, η μουσική είναι συνυφασμένη σε μεγάλο βαθμό με την αύξηση του χρόνου συγκέντρωσης του εγκεφάλου, δηλαδή, στο βασικό και απαραίτητο στοιχείο μιας επιτυχημένης ενεργητικής ακρόασης.

Με ποιο τρόπο η μουσική μπορεί να συμβάλει στην επιτυχία του βέλτιστου βαθμού συγκέντρωσης, συνεπώς και της καλύτερης και ουσιαστικότερης ακουστικής ικανότητας ενός παιδιού; Η επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να ξεκινήσει ήδη από τη βρεφική ηλικία βάζοντας στο μωρό να ακούσει μουσική και κυρίως κλασσικά χαρούμενα έργα. Με αυτόν τον τρόπο εκπαιδεύεται ένα βρέφος ακούγοντας σωστά εναρμονισμένες μελωδίες. Στο μεταβρεφικό στάδιο, στο οποίο ξεκινάει να υπάρχει μια πρώτη συνενόηση με το παιδί, είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να προστεθούν κινήσεις και διάφορες χειρονομίες στα τραγούδια που ακούει το παιδί. Με αυτό τον τρόπο, το βοηθάμε όχι μόνο να αναπτύξει την αντίληψη, την ακοή, τη φαντασία και το λεξιλόγιό του αλλά ταυτόχρονα να αυξήσει το χρόνο συγκέντρωσης εφόσον ο συνδυασμός μουσικής και κίνησης έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εκείνο. Στην προνηπιακή ηλικία, μπορούμε να ζητάμε από το παιδί μας να μας περιγράψει με δικά του λόγια το νόημα των στίχων ενός τραγουδιού που άκουσε και στη συνέχεια όσο μεγαλώνει η ηλικία του, αυξάνεται και ο βαθμός δυσκολίας και ένα παιδί είναι σε θέση να μας περιγράψει πόσα όργανα άκουσε ακόμα και ποια είναι αυτά.

Με τη συστηματική επανάληψη των παραπάνω δραστηριοτήτων, ο χρόνος συγκέντρωσης αυξάνεται σταδιακά και ταυτόχρονα τα παιδιά γίνονται καλύτεροι ακροατές.

Στο παρακάτω κομμάτι «Toy Symphony» – Leopold Mozart εμφανίζεται ένα ζωάκι. Μπορείτε να το αναγνωρίσετε;

Καλή Μουσική – Ενεργητική Ακρόαση

Related posts

Floating tank: Tι είναι η «Μέθοδος Επίπλευσης» και που μας χρησιμεύει; – Το εφηύρε το 1950 ο John C. Lilly…

4press

O μηχανολόγος μηχανικός Παναγιώτης Χριστόπουλος στις “Βιογραφίες”

4press

Θλίψη για τον Έλληνα Ολυμπιονίκη Νίκο Κακλαμανάκη – Αποχαιρετά με μεγάλη συγκίνηση τον Έλληνα της Αυστραλίας που τον στήριξε στους Ολυμπιακούς του Σίδνεϊ – «Στην ήττα που δεν σε ξέρει κανείς»

4press