Υγεία & Fitness

Πως επηρεάζει η βιταμίνη D την υγειά μας; Γράφει η Γιώτα Τσιπουρλή

Γράφει η Γιώτα Τσιπουρλή, Φοιτήτρια Διαιτολογίας & Διατροφολογίας

     Πόσοι από εμάς έχουμε σκεφτεί ότι έχουμε ίσως ανάγκη την λήψη κάποιας βιταμίνης λόγω μιας ξαφνικής πνευματικής και σωματικής κόπωσης; Ορθά λοιπόν έχει τρέξει εκεί ο νους μας, καθώς οι βιταμίνες πράγματι είναι απαραίτητες για την κανονική ανάπτυξη και τη διατήρηση του οργανισμού μας. Ωστόσο δεν μπορούν να παραχθούν από τον ανθρώπινο οργανισμό, γι’ αυτό και χρειάζεται να προσλαμβάνονται με την τροφή, ώστε να προλαμβάνονται ελλείψεις και επιπλοκές στο μεταβολισμό.

     Εξαίρεση αποτελεί η Βιταμίνη D γνωστή και ως “ βιταμίνη του ήλιου ”. Αποτελεί την μοναδική βιταμίνη την οποία μπορεί να συνθέσει το σώμα μας μέσω της έκθεσής μας στον ήλιο. Θεωρείται από τις πιο σημαντικές βιταμίνες για την υγεία καθώς:

  • Διατηρεί  την συγκέντρωση του ασβεστίου στο αίμα εντός του φυσιολογικού εύρους.
  • συμβάλλει στη σωστή ανάπτυξη και συντήρηση των οστών.
  •  Διατηρεί τις φυσιολογικές κίνησης των αρθρώσεων.  
  • Βοηθάει στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.
  •  Συμβάλλει στον έλεγχο του σακχάρου.
  • Προλαμβάνει άλλες σοβαρές παθήσεις  όπως διάφορες  μορφές καρκίνου, σκλήρυνση κατά πλάκας, ψυχιατρικές νόσους, υπέρταση και άλλες ασθένειες.

         Παρότι , η Βιταμίνη D είναι εύκολη στην πρόσληψή της από τον ήλιο, έχει παρατηρηθεί, πως από το φθινόπωρο και μετά εφ’οσον μειώνεται η έκθεση μας στον ήλιο μειώνεται ανάλογα και η παραγωγή της. Τι προκαλεί  λοιπόν την έλλειψη της;

  • Η αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο και η αυξημένη παραμονή σε κλειστούς χώρους.
  • Στο σκουρόχρωμο δέρμα παρατηρείται έλλειψη της βιταμίνης ,καθώς η μελανίνη δρα σαν φίλτρο στην απορρόφηση της UVB ακτινοβολίας.
  • Η ηλικία, καθώς με την πάροδο του χρόνου μειώνεται η ικανότητα του σώματος να παράγει Βιταμίνη D.
  • Η χρήση αντηλιακού
  • Η παχυσαρκία
  • Η ανεπαρκή κατανάλωση τροφίμων με βιταμίνη D στην διατροφή.

Μερικά συμπτώματα έλλειψης:

  • χαμηλή οστική πυκνότητα
  • πόνος στα οστά και μύες
  • εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, συχνές λοιμώξεις
  • αυξημένα κατάγματα των οστών
  • κόπωση
  • κατάθλιψη

     Επομένως χρειάζεται εκτός από την έκθεση μας στον ήλιο ,να ενισχύουμε την παραγωγή βιταμίνης D καθημερινά μέσω της διατροφής μας. Ας δούμε μερικές τροφές πλούσιες σε Βιταμίνη  D:

  • Τόνος (κονσέρβα σε νερό)
  • Σολομός
  • Σαρδέλα (κονσέρβα σε λάδι)
  • Μπακαλιάρος
  • Γάλα ή γιαούρτη
  • Τυρί
  • Συκώτι  από βοδινό η μοσχάρι
  • Κρόκοι αυγών
  • Μανιτάρια που εκτίθενται σε υπεριώδες φως
  • Μουρουνέλαιο (προσοχή: το μουρουνέλαιο είναι πολύ πλούσιο σε βιταμίνη Α. Η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να είναι βλαβερή για την υγεία σας!)

      Πρέπει να τονίσουμε ότι εκτός από την έλλειψη υπάρχει και η υπερβολική παραγωγή βιταμίνης D. Σπάνια εμφανίζονται τοξικά επίπεδα. Είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν σε άτομα που λαμβάνουν πάρα πολλά συμπληρώματα βιταμίνης D. Η υπερβολική ποσότητα βιταμίνης D στο σώμα μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Μια κατάσταση που ονομάζεται υπερασβεστιαιμία, δηλαδή υπερβολικά επίπεδα ασβέστιού στο αίμα.
  • Ναυτία
  • Πονοκέφαλο
  • Απώλεια βάρους
  • Βλάβη στην καρδιά ή τα νεφρά
  • Μειωμένη όρεξη
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση

Σε κάθε περίπτωση λοιπόν  θα πρέπει να ενημερώνετε  τον γιατρό σας προτού πάρετε την απόφαση για κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ,όπως βιταμίνη D!

Related posts

Κορωνοϊός: Ποιοι δικαιούνται να κάνουν το τεστ δωρεάν – Πόσο κοστίζει σε ιδιωτικό κέντρο

4press

Η Αργυρώ Μπαρμπαρίγου μας φτιάχνει το ωραιότερο πρωινό: Τηγανίτες των παιδικών μας χρόνων

4press

ΚΕΕΛΠΝΟ: Υποχωρεί ο ιός της γρίπης – Επτά άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους την προηγούμενη εβδομάδα

4press