Ειδήσεις

Η συνέχεια για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, οι «σχέσεις» Βαρδινογιάννη με ομίλους υποδομών και η αλλαγή του επιχειρηματικού «χάρτη»

Αν και η συμφωνία ανάμεσα στον όμιλο Βαρδινογιάννη και την Ελλάκτωρ είναι κατά βάση ενεργειακή, εντούτοις, αναμφισβήτητα αποτελεί μία σημαντική ενίσχυση για τον κατασκευαστικό όμιλο ενώ αφήνει περιθώρια για πολλές συνέργειες, συνεργασίες και σενάρια. Σε κάθε περίπτωση η συνέχεια αναμένεται ενδιαφέρουσα τόσο για την ίδια την Ελλάκτωρ όσο και ευρύτερα για τον χώρο των υποδομών όπου ο «χάρτης» μοιραία αλλάζει, οι δυνάμεις αναδιατάσσονται και τα δεδομένα μεταβάλλονται.

Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι ο όμιλος Βαρδινογιάννη, που έχει απλώσει το αποτύπωμά του στον χώρο των υποδομών, έχει αποκτήσει στενή σχέση με όλους τους μεγάλους παραδοσιακούς ομίλους του χώρου. Για παράδειγμα πέρα από το πρόσφατο deal με την Ελλάκτωρ στις ΑΠΕ και την απόκτηση μεριδίου σχεδόν 30% των Μπάκου-Καϋμενάκη, έχει από πέρυσι συμφωνήσει για την κατασκευή μονάδας με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ο όμιλος Γ. Περιστέρη είχε μπει και στην ΑΜΚ της Optima), ενώ συμμετέχει σε πολύ μεγάλους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ στον τομέα της περιβάλλοντος – διαχείρισης απορριμμάτων σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ και τη Θαλής (σχεδόν 900 εκατ. ευρώ).

Μάλιστα, ακούγεται ότι το deal ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Motor Oil (MOH) δεν αποκλείεται να έχει και… «περιβαλλοντική ουρά», δηλαδή στο μενού να μπει και η πώληση (μέρους;) της ΗΛΕΚΤΩΡ, της θυγατρικής του κατασκευαστικού ομίλου στον τομέα περιβάλλοντος/απορριμμάτων, που επίσης αποτελεί προσοδοφόρο τομέα για τα έσοδα, τα EBITDA και τα κέρδη του γκρουπ. Ωστόσο, αυτό είναι ένα σενάριο που ακούστηκε στην αγορά και ίσως σε έναν βαθμό να σχετίζεται όχι μόνο με τις προθέσεις της Motor Oil να «χτυπήσει» έργα περιβάλλοντος, αλλά και από το γεγονός ότι στους σχετικούς ΣΔΙΤ διαγωνισμούς θα συμμετείχε τόσο η ΗΛΕΚΤΩΡ όσο και η MORE (θυγατρική της ΜΟΗ) με άλλους συνεταίρους, κάτι που ίσως προκαλέσει διεργασίες ή αντιδράσεις.

Πώς θα «κουμπώσουν» οι διαφορετικές «συμμαχίες», συνεργασίες και συνέργειες, θα φανεί προσεχώς και όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά.

Σε κάθε περίπτωση σε επόμενη φάση οι εξελίξεις τόσο στο δίδυμο ΕΛΛΑΚΤΩΡ και Motor Oil όσο και τον ευρύτερο χώρο των Υποδομών αναμένεται να είναι συνεχείς και ενδιαφέρουσες, κινητοποιώντας δυνάμεις και… αντανακλαστικά. Πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ακόμα κάποια ερωτήματα της αγοράς για εκκρεμότητες και λεπτομέρειες γύρω από αυτό το deal. Πέραν της «περιβαλλοντικής» διάστασης, θα φανεί αν θα προχωρήσουν Χόλτερμαν και Βαρδινογιάννης, μαζί με άλλους μετόχους και επιχειρηματίες, σε συνέργειες σε άλλους τομείς καθώς ήδη η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει παρουσία σε ακίνητα, διεκδικεί διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ κ.α., με την πλευρά της MOH να μην έχει δείξει ότι «καίγεται» για αυτά.

Επιπρόσθετα σύντομα θα απαντηθεί το κατά πόσο οι Ολλανδοί με την προαιρετική δημόσια πρόταση (για την οποία αναμένεται τις επόμενες ημέρες κατάθεση του πληροφοριακού δελτίου και η έγκρισή του από τις αρχές) έχουν σκοπό να βγάλουν εκτός χρηματιστηρίου την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι δεν προκύπτει ότι στη Reggeborgh θέλουν να βγάλουν την μετοχή εκτός χρηματιστηρίου. Ωστόσο ο βασικός μέτοχος στο παρελθόν έχει κάνει ανάλογες τέτοιες διεργασίες σε διεθνές επίπεδο.

Επίσης η ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποκτώντας σημαντική ρευστότητα από τη συμφωνία με την Motor Oil ενδέχεται να σκεφτεί το θέμα της πρόωρης αποπληρωμής (ή αναχρηματοδότηση) του ευρωομολόγου των 670 εκατομμυρίων ευρώ (με επιτόκιο «αλμυρό» στο 6,3% και άνω) ενδεχομένως και μέσα στο προσεχές διάστημα, ενώ μένει να φανεί αν προχωρήσει και σε νέα κεφαλαιακή ενίσχυση. Να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα των ΑΠΕ είναι μέρος των εγγυήσεων που έχουν δοθεί για την αποπληρωμή του ομολόγου (σταθερό ετήσιο επιτόκιο 6,375%, λήγει τον Δεκέμβριο του 2024) και μια γρηγορότερη αποπληρωμή του θα γίνει στο 101% και άνω (αναλόγως του timing).

Στην αγορά κυκλοφορούν έτσι κι αλλιώς από τώρα διάφορα σενάρια για όλα τα παραπάνω αλλά και για άλλες πιθανές εκκρεμότητες, όλα αυτά θα απαντηθούν εν καιρώ. Η Ελλάκτωρ πάντως ανεξάρτητα αν χάνει ένα σημαντικό μερίδιο του τομέα ΑΠΕ (όπως αναφέραμε και προ ημερών με EBITDA 84 εκατ. ευρώ το 2021), αφενός διατηρεί ένα «κομμάτι» (25%), αφετέρου αποκτά σημαντική ρευστότητα τόσο για να ρίξει το χρέος της όσο και για να διεκδικήσει νέας μεγάλες συμβάσεις, με την Αττική οδό να παραμένει «το πετράδι του στέμματος».

Βέβαια η πλευρά Βαρδινογιάννη αν και ήθελε να «πρασινίσει» μέσω των ΑΠΕ ή έχει βάλει στόχο να διευρύνει την παρουσία της στις υποδομές, δεν φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για το αμιγώς κατασκευαστικό κομμάτι, με τη η Motοr Oil να προτίθεται μάλλον να αποτελέσει έναν παθητικό μέτοχο. Άλλωστε σε βάθος λίγων μόλις ετών μπορεί να πουλήσει το μισό μερίδιο από αυτό που αγόρασε από την πλευρά των εφοπλιστών δηλαδή περίπου το 15% έναντι 90 εκατ. ευρώ. Πλην όμως, η παρουσία της στο πλευρό της Ελλάκτωρ προφανώς και βοηθάει την τελευταία να μπει ακόμα πιο δυνατά στη διεκδίκηση μεγάλων έργων όπως οι παραχωρήσεις.

Εξάλλου είναι σαφές ότι ο όμιλος όπως βέβαια και η σύμμαχός της ΑΒΑΞ στην κοινοπραξία θέλουν πάρα πολύ να ανανεώσουν τη σύμβαση με την Αττική Οδό όπου βέβαια ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ ισχυρός. Γιατί χωρίς τις ΑΠΕ, ενδεχομένως και άλλον τομέα, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα πρέπει να «χαράξει» νέα στρατηγική και να «χτυπήσει» δυνατά τέτοιους είδους έργα, εκτός αν περιοριστεί μόνο στον κατασκευαστικό τομέα, που ανακάμπτει αλλά ακόμα δεν είναι κερδοφόρος (εν μέσω μάλιστα των συνθηκών τα περιθώρια στον χώρο είναι μικρά), και στους τομείς ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων. Κατά συνέπεια, αναμένονται και σε αυτό το σημείο… διευκρινήσεις, εκτός αν η απάντηση δοθεί και από το που θα φτάσει η οικονομική της προσφορά (σε συνεργασία με ΑΒΑΞ και το γαλλικό mega fund Ardian) στη «μητέρα των μαχών», όπως διαγράφεται πλέον για το γκρουπ η διεκδίκηση της Αττικής Οδού.

Βέβαια, η ρευστότητα, που θα αποκομίσει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τις ΑΠΕ (enterprise value στο 1 δις ευρώ, άρα το 75%, ήτοι 750 εκατ. ευρώ, μείον κάποιο χρέος είναι πολλές εκατοντάδες εκατ. ευρώ) θα εξυπηρετήσει τόσο την αναδιάρθρωση δανεισμού του ομίλου όσο και τους βασικούς κλάδους των Παραχωρήσεων και των Κατασκευών. Πλην όμως, ο όμιλος θα πρέπει να αναπληρώσει μέρος της κερδοφορίας που θα απωλέσει από την μεταβίβαση του 75% του χαρτοφυλακίου του στις ΑΠΕ, πολύ περισσότερο αν πωληθεί και η Ηλέκτωρ. Να σημειωθεί ότι πέραν των EBITDA 84,4 εκατ. ευρώ από τις ΑΠΕ, ο τομέα Περιβάλλοντος εισέφερε το 2021 EBITDA 16,7 εκατ. ευρώ, επί συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας 164,9 εκατ. ευρώ, ήτοι, συνολικά υψηλό ποσοστό (οι παραχωρήσεις EBITDA 142,8 εκατ. αλλά υπήρχε το αρνητικό αποτέλεσμα της κατασκευής). Να σημειωθεί όμως ότι η διατήρηση ποσοστού 25% στις ΑΠΕ σημαίνει εγγυημένες ροές από τις «ταρίφες» των ενεργειακών αυτών projects.

Είναι προφανές ότι μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα απαντηθούν πολλά από τα ερωτήματα της αγοράς, θα διαμορφωθούν οι νέες ισορροπίες κ.α. Είναι σίγουρα επίσης ότι οι κινήσεις αυτές «ανακατεύουν την τράπουλα» και θα ενεργοποιήσουν τον ανταγωνισμό κινητοποιώντας τον με αποτέλεσμα να δούμε νέες μετοχικές καραμπόλες, νέες επιχειρηματικές συνεργασίες και συνέργειες, νέα επενδυτικά funds να εισέρχονται στο στερέωμα. Μένει να φανεί αν εκκινήσει νέος γύρος συγκέντρωσης δυνάμεων στον κλάδο ή αναζήτηση ισχυρών εταίρων είτε συνολικά είτε για ξεχωριστούς κλάδους.

Related posts

Τραγωδία στις Ένοπλες Δυνάμεις: Νεκρός αλεξιπτωτιστής μετά από πτώση

4press

ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ: Υψηλός ο κίνδυνος πυρκαγιάς την Πέμπτη 20 Αυγούστου

4press

Εφιάλτης για 16χρονη στην Ηλεία – Φέρονται να τη βίαζαν ο αδελφός και ο θείος της

4press