Μουσικά Άρθρα

Ο Αλέξης Γκλαβάς στα Μουσικά Άρθρα με τη Μαριλένα Καλογεράκη

Επιμέλεια Μαριλένα Καλογεράκη

Email: mariaelenhk@gmail.com

«Ήταν κάποτε ένα ραδιόφωνο»

Στο σημερινό μουσικό άρθρο φιλοξενούμε ίσως τον πιο κατάλληλο άνθρωπο για τη σημερινή ημέρα, αφού ήταν ο πρώτος που έκανε ραδιοφωνική εκπομπή τη Μεγάλη Παρασκευή. Ας γνωρίσουμε τον ανατρεπτικό, πρωτοπόρο και υπέροχο άνθρωπο κύριο Αλέξη Γκλαβά.

«Ακούτε ραδιόφωνο. Δεν κουράζει τα μάτια, δεν λερώνει τα χέρια», ήταν ένα σύνθημα που είχε κυκλοφορήσει τον παλιό, ρομαντικό καιρό της «ελεύθερης» ραδιοφωνίας, όταν οι παλιοί «πειρατές» των μεσαίων και παρέες με γνώσεις και κέφι πάτησαν πόδι στα FM.      

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Κανάλι 11, Ράδιο Γάμμα και Στούντιο 20 (με αλφαβητική σειρά για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις) υπήρξαν οι πρωτοπόροι στην πόλη για να ακολουθήσει με μικρή διαφορά το Ράδιο Πάτρα. Παράλληλα ακουγόταν και ο παλιός πειρατικός «Μουσικός Δίαυλος».
Ο υπογράφων, είχε την χαρά να φιλοξενηθεί και από τους πέντε αυτούς σταθμούς, αρχής γενομένης από την παραμονή των Χριστουγέννων  του 1988 στο Στούντιο 20, με επιλεγμένα μέρη από την μουσική που συνηθίζουμε να λέμε «κλασική». Από τo «Christmas Eve»  του Nikolai Rimsky-Korsakov  και το «Christmas dance» του Frank Bridge, μέχρι το «Sleigh Ride» του Leroy Anderson και κάποια αποσπάσματα  από το «Ορατόριο των Χριστουγέννων» του Johann Sebastian Bach και –φυσικά- τον Χριστουγεννιάτικο «Καρυοθραύστη» του Piotr Ilich Tsaikovsky.
1989 στο «Κανάλι 11». Σάββατο του Λαζάρου και πίνοντας μπύρες με τον αείμνηστο Γιώργο Φρατζόλα, μας σφηνώνεται μια ιδέα. Να κάνουμε την Μεγ. Παρασκευή μια σειρά από «αλλιώτικες» εκπομπές, ξεφεύγοντας από το κλασικό «αυτούς τους κίτρινους δίσκους που γράφουν επάνω “Deustche Grammophone” τους παίζουμε Μεγάλη Παρασκευή»! Από την επομένη κι όλας, αρχίζουμε τα σχέδια. Ξεθάβουμε δίσκους, ψάχνουμε μουσικές σε γνωστούς και φίλους (δεν υπήρχε τότε you tube ξέρετε) και σχεδιάζουμε ολόκληρη την μουσική της ημέρας. Πρωινό με την πορεία του Θείου πάθους από τους 4 Ευαγγελιστές (Γιώργος Φρατζόλας, Γιάννης Βλάχος, Νίκος Καρούμπαλος και ο υπογράφων), με την αντίστοιχη μουσική από τα «ΠάΘη» του Ιωάννη Σεβαστιανού, παραδοσιακά ιστορικά μοιρολόγια, μοιρολόγια για νεκρούς και θρηνητικά άσματα, η «Λειτουργία αρ.2, Για τα παιδιά που σκοτώνονται στον πόλεμο», ένα παντελώς άγνωστο έργο του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη, τραγούδια χαμηλόφωνα και μουσικές θλιμμένες από την εποχή του «Νέου κύματος» και μαζί τους κάποιες εκπληκτικές rock και heavy metal (ναι, μην γελάτε) μπαλάντες, που επέλεξε ο Πάνος Κορδονούρης. Και τότε… «γράψαμε»! Μακράν η καλύτερη Μεγ. Παρασκευή της επαρχιακής ραδιοφωνίας.
Κι από τότε, μια εκπομπή «γεννήθηκε»!
Έκτοτε, ως το πρόσφατο (προ)χθες, ο υπογράφων φορτώθηκε την εκπομπή στην πλάτη του, κάτι σαν τάμα. Ένα 2ωρο ταξίδι (που μια φορά έγινε 3ωρο), στην σκοτεινή πλευρά της μουσικής, μια ευκαιρία να «ανακαλύψει» καινούργια πράγματα και να ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο «επί πτερύγων ανέμων». Και μαζί της «ταξίδεψε», μ’ ένα διαφορετικό πρόγραμμα κάθε χρονιά σε πολλούς σταθμούς της πόλης που δέχθηκαν να την φιλοξενήσουν… Κανάλι 11, Ράδιο Πάτρα, (εδώ προηγήθηκε μια «μαγική» βραδιά με την Αλεξάνδρα Φραίμη την Μεγ. Πέμπτη), Σούπερ Μπι, Μελωδία Πάτρας, Ραδιογράφημα, Ράδιο Γάμμα, Max FM, Πολιτεία, Up FM και δυο χρονιές «Στο Κόκκινο» στο κλεινόν άστυ. Κάποιες χρονιές συνοδοιπόρησα με φίλους. Την Αλεξάνδρα Φραίμη, τον αείμνηστο Παναγιώτη Φωτίου, την Δέσποινα Κολοκοτσά και την Ανδρονίκη Χρυσάφη, στο Requiem της.


Και τι δεν ακούστηκε 25 χρόνια σ’ αυτήν την εκπομπή. Από τα saetas, τα τραγούδια της Μεγάλης Εβδομάδας των τσιγγάνων της Ανδαλουσίας και τα fados, τα λαϊκά τραγούδια Πορτογαλίας, τους ύμνους της ημέρας από την Fairouz και μοιρολόι για τον νεκρό αγωνιστή Ζενέλ Τσελούα της Αλβανίας, μέχρι το «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου» με την εκπληκτική ΜαρίαΚεϋρούζ, θρηνητικά τραγούδια από τα Βαλκάνια ίσαμε τις Άνδεις, «Το μοιρολόι της φώκιας» του Αλεξ. Παπαδιαμάντη  και το μοιρολόι για τον νεκρό Αστυάνακτα από τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη με την συγκλονιστική Αλέκα Παΐζη. Και –φυσικά- το εμβληματικό «Μοιρολόι της Παναγιάς», σ’ όλες του τις εκδοχές. Από τον Πόντο ως την Κύπρο και από την Ήπειρο, ως τα Ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας. Κι ανάμεσά τους πεζά και ποίηση αναφερόμενα στο πάθος του Θεού και του ανθρώπου, από τον Νίκο Καζαντζάκη μέχρι τον «αιρετικό» Ζοζέ Σαραμάγκου και από το Απολυτίκιο του Γεωργίου Ακροπολίτου και την «Παραλογή» του Μιχ. Γκανά, ίσαμε την  «Βυσσινιά καμπύλη» του Γιάννη Τριάντη και τους «έρωτες της Μεγ. Παρασκευής» του Πάνου Σαββόπουλου. Κι όλα ν’ αγκαλιάζονται με συνδετικές «γέφυρες» του υπογράφοντος…

Κι από το χθες στο σήμερα. Στο ραδιόφωνου του άβουλου μουσικού παραγωγού, που –απλώς- «δανείζει» την φωνή του στο μέσον. Υποτασσόμενος σε μια play list της οποίας πολλές φορές, αν όχι πάντα, αγνοεί τον δημιουργό. Ραδιόφωνο – κοσέρβα…

Αλέξης Γκλαβάς
Μεγαλοβδόμαδο 2021

Related posts

Γιατί είναι σημαντικό για γνωρίζει ένα παιδί το όνομά του;

4press

Η Ιωάννα Τσάκωνα στα Μουσικά Άρθρα

4press

Η Ειρήνη Μαρκάκη στα Μουσικά Άρθρα

4press