Μουσικά Άρθρα

Τι χαρακτηριστικά χρειάζεται να έχει ένας δάσκαλος μουσικής;

Γράφει η Μαριλένα Καλογεράκη, Καθηγήτρια Πιάνου, Ανώτερων Θεωρητικών, Μουσικοπαιδαγωγός

E-mail: mariaelenhk@gmail.com

Μια από τις συχνότερες απορίες των γονιών σχετίζεται με τις ικανότητες ενός δασκάλου μουσικής και πώς εκείνοι θα μπορέσουν να τις αναγνωρίσουν. Αρκεί κάποιος να είναι καλός μουσικός ώστε να γίνει και δάσκαλος μουσικής; Επιπλέον, οι περισσότεροι γονείς δε διαθέτουν μουσικές γνώσεις ώστε να μπορούν να διακρίνουν ένα χαρισματικό δάσκαλο, όπως μπορεί να συμβαίνει με άλλες ειδικότητες όπως για παράδειγμα με τις ξένες γλώσσες. Ποια είναι όμως τα γνωρίσματα εκείνα που ξεχωρίζουν τον δάσκαλο μουσικής από το μουσικό;

Στην πραγματικότητα, οι παιδαγωγικές ικανότητες ενός δασκάλου μουσικής δε διαφέρουν από τις υπόλοιπες ειδικότητες. Παρακάτω ακολουθούν τα βασικά χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα για κάθε δάσκαλο.

  • Αγάπη για τα παιδιά. Δεν αρκεί ένας δάσκαλος μουσικής να αγαπάει τη δουλειά του, δηλαδή το μουσικό όργανο το οποίο σπούδασε. Είναι απαραίτητο να έχει αγάπη για τα παιδιά και την ανάγκη να μεταδώσει τις μουσικές του γνώσεις προσφέροντας ερεθίσματα στο παιδί. Αυτό είναι ίσως το κυριότερο χαρακτηριστικό που θα τον βοηθήσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του μαθητή του. Ταυτόχρονα, θα τον κάνει ευρηματικό και θα τον βοηθήσει να αναζητάει πάντα την εναλλακτική λύση που ταιριάζει καλύτερα στο κάθε παιδί.
  • Διαρκής επιμόρφωση. Τα παιδιά συνηθίζουν να έχουν πολλές απορίες και είναι σημαντικό ο δάσκαλος να μπορεί να δώσει απαντήσεις με τον κατάλληλο τρόπο. Γι αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να μορφώνεται παρακολουθώντας σεμινάρια, διαβάζοντας βιβλία και συζητώντας τις μεθόδους άλλων συναδέλφων οι οποίες μπορεί να φανούν χρήσιμες.
  • Αποτελεί παράδειγμα για τα παιδιά. Η στάση ζωής ενός παιδαγωγού είναι σημαντικό να συμβαδίζει με τα όσα λέει στα παιδιά του. Για παράδειγμα δε μπορεί να ζητάει από τους μαθητές του να εκτεθούν σε μια συναυλία όταν ο ίδιος δεν το κάνει πρώτος μαζί τους. Ο ρόλος του δασκάλου δεν τελειώνει στην ώρα του μαθήματος. Συνεχίζεται μέσα σε ένα διαρκές ενδιαφέρον γύρω από το παιδί και τα προβλήματα που το απασχολούν. Ο δάσκαλος είναι ένα ενεργό άτομο στο περιβάλλον των παιδιών. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει η εμπιστοσύνη που χρειάζεται για ένα λειτουργικό μάθημα.
  • Ακούστε το ένστικτο των παιδιών σας. Αν το παιδί σας είναι ευχαριστημένο και ανυπομονεί να πάει στο μάθημά του, τότε αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο ότι είναι χαρούμενο και έτσι υπάρχουν οι βάσεις για να μάθει. Σε αντίθετη περίπτωση, καλό είναι να το λάβετε υπόψη σας και να ψάξετε τι μπορεί να φταίει.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία έχουν ένα κοινό παρονομαστή ο οποίος είναι η ανταπόκριση των παιδιών. Ακόμα λοιπόν και αν οι μουσικές σας γνώσεις είναι ελλειπείς, μπορείτε να παρακολουθήσετε τις αντιδράσεις των παιδιών σας όπου βρίσκεται η πιο σωστή και σαφής απάντηση.

Καλή Ανάγνωση!

Related posts

Η Δροσιά Νεζεριώτη στα μουσικά άρθρα

4press

4 + 1 τρόποι για να εντάξετε την κλασική μουσική στη ζωή των παιδιών σας

4press

Η Κλασική Μουσική είναι τρόπος ζωής (Β´ Μέρος) -Γράφει η Μαριλένα Καλογεράκη

4press