Υγεία & Fitness

Η διατροφική αξία του χαρουπιού – Γράφει η Γιώτα Τσιπουρλή

Γράφει η Γιώτα Τσιπουρλή, φοιτήτρια Διαιτολογίας και Διατροφολογίας

 Το χαρούπι είναι ο καρπός ενός μακρόβιου δένδρου, της χαρουπιάς, η οποία ευδοκιμεί κυρίως στη Μεσόγειο. Το χαρούπι μοιάζει με τον καρπό της φασολιάς και το χρησιμοποιούσαν από την αρχαιότητα ως φυσικό γλυκαντικό. Επειδή η γεύση του είναι γλυκιά και μοιάζει με αυτή της σοκολάτας και του κακάο μπορεί να μπει σε διάφορες συνταγές ως υποκατάστατό τους καθώς είναι χαμηλότερο σε θερμίδες.

Ας δούμε όμως τι προσφέρει η κατανάλωση χαρουπιού στην υγεία μας:

  1. ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι πολυφαινόλες και οι διαιτητικές ίνες έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τον κίνδυνο καρκίνου, ενώ οι ίνες χαρουπιού συνδυάζονται με αυτά τα δύο θρεπτικά συστατικά. Επομένως, οι ίνες χαρουπιού έχουν μεγάλη πιθανή αξία στην πρόληψη και τη θεραπεία του καρκίνου του παχέος εντέρου.

  • ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΧΟΛΗΣΤΕΡΟΛΗΣ

Οι ίνες χαρουπιού μπορούν να ελέγξουν σημαντικά τη συνολική χοληστερόλη στο αίμα και να μειώσουν το επίπεδο χοληστερόλης λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας (LDL).

  • ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΗΤΗ

 Το κόμμι χαρουπιού χρησιμοποιείται σε τρόφιμα και ως επικουρικό για τη θεραπεία του διαβήτη. Έρευνες έχουν δείξει ότι το κόμμι χαρουπιού μπορεί να μειώσει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

  • ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΡΡΟΙΑΣ

Το χαρούπι είναι πλούσιο σε πηκτίνη και τανίνες, γι ‘αυτό και έχει χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία της διάρροιας

  • ΔΡΑΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗΣ

Λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς του σε ασβέστιο, θεωρείται ότι το χαρούπι συμβάλλει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης.

  • ΑΠΟΥΣΙΑ ΚΑΦΕΪΝΗ

Η σκόνη χαρουπιού δεν περιέχει καφεΐνη και μπορεί να είναι μια καλή εναλλακτική σοκολάτα για παιδιά ή ενήλικες που είναι ευαίσθητοι στην καφεΐνη, καθώς μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες παρενέργειες, όπως:

  • αϋπνία
  • γρήγορος καρδιακός ρυθμός
  • νευρικότητα
  • ευερέθιστο
  • στομαχικές διαταραχές
  • μυϊκός τρόμος

Το χαρούπι είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες  δεν απορροφούνται  από τον οργανισμό και έτσι βοηθά:

  • στην καλή λειτουργία του εντέρου.
  • καταλαμβάνουν όγκο στο στομάχι δημιουργώντας μας το αίσθημα κορεσμού, επομένως βοηθούν στη διαχείριση του βάρους.
  • Αποτρέπουν τη δυσκοιλιότητα.
  • ΑΠΟΥΣΙΑ ΓΛΟΥΤΕΝΗΣ

Προϊόντα χαρουπιού

Το χαρούπι μπορείτε να το βρείτε με την μορφή:

  • Χαρουπόσκονη ή χαρουπάλευρο
  • Χαρουπόμελο
  • Χαρουπίτο
  • Καφέ φίλτρου χαρουπιού
  • Τσάι χαρουπιού
  • Σνακ χαρουπιού
  • Λικέρ χαρουπιού

Η σκόνη χαρουπιού ή χαρουπάλευρο είναι μια υγιής εναλλακτική λύση για τη σκόνη κακάου, δεδομένου ότι η σκόνη χαρουπιού είναι φυσικά γλυκιά, δεν χρειάζεται να προσθέσετε ζάχαρη ή άλλα γλυκαντικά όταν τη χρησιμοποιείτε στις συνταγές σας.

Συγκεκριμένα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.’Ενα φλιτζάνι σκόνης χαρουπιού έχει 51 γρ ζάχαρης και λιγότερο από 1 γρ λίπους. Αντιθέτως ,ένα φλιτζάνι τσιπς σοκολάτας  έχει 92 γρ ζάχαρης και 50 γρ λίπους.

Τρόποι χρήσης του χαρουπιού

Δοκιμάστε αυτούς τους τρόπους για να προσθέσετε σκόνη χαρουπιού στη διατροφή σας:

  • προσθέστε σκόνη χαρουπιού σε smoothies
  • βάλτε σκόνη χαρουπιού σε γιαούρτι ή παγωτό
  • προσθέστε σκόνη χαρουπιού στην αγαπημένη σας ζύμη ψωμιού
  • προσθέστε σκόνη χαρουπιού σε muffins, μπισκότα, μπάρες κ.α.
  • φτιάξτε ένα ζεστό ρόφημα χαρουπιού αντί για ζεστή σοκολάτα
  • αντικαταστήστε στα γλυκά την καραμέλα με χαρούπι

Related posts

5 έξυπνοι τρόποι να βάλουμε τα αιθέρια έλαια στην κουζίνα μας – Για ατμόσφαιρα – καθαριότητα – υγεία

4press

Ο Σπανούλης με την σύζυγο του μετά την επιτυχημένη επέμβαση στο Metropolitan Hospital

4press

Συχνό φούσκωμα στην κοιλιά – πώς να το αντιμετωπίσουμε

4press